Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Fullt upp!

Av J.Nilsson - 24 oktober 2012 20:53

I helgen tog i hem kosserna från Ungskär, de e sjukt vilken dimma det va alltså! Men det gick nästan vägen ändå, vi hade 21 djur där o den andra bonden, Roland, hade 55 djur där. 53 av hans kosser kom direkt, o efter lite letande hittade vi även våra 21. Men en ko o en kalv av Rolands saknades alltså, men eftersom vi inte såg mer än 30 meter framför oss så fick han lämmna två kor o två kalvar till kvar o hämta dom vid ett senare tillfälle.


 


Väl hemma sen på eftermiddagen efter 9 timmar i kylan så va de jäkligt skönt att komma in i värmen o äta nygjord mat som mamma hade fixat som va hemma med Gobi.

Mamma e egentligen hundrädd, även för Gobi när han vill slicka henne i ansiktet o så, det tycker hon e obehagligt. Men Gobi tycker verkligen jätte mycket om mamma, så hon hade honom under tiden vi tog hem kossorna o mamma tyckte de va jätte kul oxå! Är 10 år sen vi blev tvungna att ta bort vår älskade tax Linus, o mamma fick nog lite spring i benen av att ha en hund med sej igen för hon gick 8km med honom =P hehe Kul!


I Måndags va de jobb som vanligt, vi har även en praktikant denna veckan o hon börjar komma in i de lite nu =) Igår blev chefen lite illa sparkad av en ko, han flög som en vante in i en bärande stople innan han landade i måke kärran. Ont sa tjyvingen fick han. Men man tycker ju att nån som varit bonde i 30 år borde veta att när man ska upp till en dam som man vet är lite tjurig så kan man ju förvarna att man kommer o inte bara flyga upp brevid henne o köra sparkbågen i ljumsken på henne. För då får man faktiskt skylla sej själv lite! Men idag kände han sej bättre igen iaf =)


Efter jobbet igår så va de dax för första tillfället på valpkursen! Vi va 8 stycken + kursledaren o hans 20 månaders långhåriga schäfer hane. Han frågade hur många av hundarna som kunde sitta o alla räckte upp händerna o då säger han att "nej, era hundar kan inte sitta. När er hund kan sitta kan ni göra såhär" o så visade han på sin hund att man ska kunna gå ifrån hunden dom ca 5 stegen som bli kopplets fulla längd. Två klarade de, o jag o Gobi va en av dom! =D Vi fick öva på att lära sitt o att sen avbryta det kommandot. O vi övade även ögonkontakt. Väldigt kul va de iaf! Avslutades med en timmes teori, där de va lite kaos bland alla hundar i början men de lugnade sej kvickt =P Glömde mina nya papper där så åkte tillbax idag o hämtade dom, dom höll på med Agility kurs ikväll så då fick jag ju även titta lite på de. Häftigt! =P


Men nu kallar sängen! =) Natti!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J.Nilsson - 12 december 2016 23:47

Ja när man just lärt sej skriva 2016 så är det snart dax att byta till 2017 ;) Det är ju dessutom nästan ett år sedan jag skrev något här. Men inte så mycket har hänt. Martin o jag gjorde slut i Mars. O på midsommarafton träffade jag min nya kärle...

Av J.Nilsson - 23 januari 2016 20:18


Så vackert imorse!

Av J.Nilsson - 22 januari 2016 20:59

Ja så glömde jag bort bloggen igen ;) Julafton jobbade jag, men va sen ledig tre dagar. På juldagen firade vi jul hemma i efterskott, o på annandagen firade Martin o jag 1år ihop o de firade vi med att laga god tre rätters middag :D Förrätten v...

Av J.Nilsson - 12 november 2015 22:09


Härlig dag på jobbet :) Morgonen började med att åtta kor skickades till slakt, inte trevligt. Men ändå ett skönt gäng att skicka för deras egen skull. Många gamla som man ser börjar få problem med ont i ben o leder, då e de likabra att dom får åk...

Av J.Nilsson - 3 november 2015 22:51


Varit en superhärlig helg hemma i Blekinge! Myst med mina tanter, fixat o donat o sen hunnit med att ta de lugnt oxå ;) Livsnjutar gänget ;) Idag va de tillbax på jobbet. Jobb i fyra dar sen ledig tre till, de känns ju gött :D På Lördag åker...

Ovido - Quiz & Flashcards