Alla inlägg under oktober 2014

Av J.Nilsson - 31 oktober 2014 20:45

Den siste Oktober dagen för iår bjöd på strålande sol!

Såg så vackert ut i kvig och sinko hagen innan idag =)

 


Dom två damer som är närmst kalvning står i gamla ladan o har de gott =)


 


Finisar! <3


Själv laddar jag för jobb helg, två dagar till alltså sen blir det en dag ledigt =)

Av J.Nilsson - 29 oktober 2014 19:15

 

Välkommen till Österbo lille vän! =)

Av J.Nilsson - 25 oktober 2014 17:00

Ja idag va de lite deppigt på förmiddagen, hoppade upp i traktorn o skulle bara köra upp den te gården. Så backade ner för uppfarten och.. NEEEJ!.. Där på backen ligger min telefon.. hoppar ut o den e totalt mosade o mår inte bra alls! =(


Så den va jag o lämnade inn på telenor illa kvickt.. Så får leva med min gamla lur så länge, den funkar ju utmärkt förutom att de e så jädra kasst batter på den, men men! =)


 

Av J.Nilsson - 22 oktober 2014 21:45

Är så jääädra trött idag, har varit en helt galen dag!

När jag kom till jobbet imorse strax innan halv sju så va de massa kor i mjölkfållan o när jag spanade till i datorn va de såklart massa rött.


En ko hade gått in under natten o stått kvar i 45 min utan att gå ut, o lite senare hade en annan koss gått in o stått kvar nästan två timmar! Fattar inte varför den inte larmat om de! Satte igång med en gång att försöka få igenom så många som möjligt innan kl.07.10 då mjölkbilen kommer.


Även fodervagnen va stoppad då en kviga rymt upp på foderbordet o stoppat den så kosserna va lite småsura över att inte ha fått nån mat på ett tag, så in med henne i sin avdelning igen o igång med fodervagnen.


Hann få hyfsad ordning innan mjölkbilen kom, men blev lite mer rött när robotarna stod still när tanken diskade i ca 30 min, men de va inte så farligt ändå. När dom e igång igen o jag gett kalvar o just ska putta lite kor till så kommer två killar från Delaval o ska göra service på båda robotarna under dagen. *SUCK!!*


Datorn blev bara rödare o rödare.. Men jobbade undan do kor med mest mjölk så fort jag kunde..


 


På eftermiddagen körde jag o chefens mamma lite teamwork där jag ställde kor på kö efter robotarna o klippte svans o lår på dom, och hon va framför och satta på spenkopparna manuellt för att de skulle gå fortare och klippte juver.

Gick herrans bra o efter lite mer än nån timme såg de riktigt bra ut! =)


Nu blir de kvälls promenad o sen bums i säng o mysa ner mej med vovve! Natti! =)

Ovido - Quiz & Flashcards