Alla inlägg under april 2013

Av J.Nilsson - 18 april 2013 21:28

Igår åkte Gobi o jag te bästisten Zorro med matte!
Blev massor av bus o bad! =D
                 

Fina vovvisar!


Idag har de varit långdag på jobbet, så nu sängen inför en sista jobb dag innan helgen! =D Härligt!!!

Natti!

Av J.Nilsson - 16 april 2013 19:50

Helt otroligt fin låt! Just sayin!


Av J.Nilsson - 15 april 2013 19:22

Gjort så lite som möjligt idag faktiskt ;P hehe

Varit i Lyckeby o gått lite med vovven, o handlat o så.


Sen blev de ett par timmar med honom nere vid sjön.

O e man Kelpie så älskar man ju o springa!

Men tillslut blev han lite trött han med! =P

Försökte mej på o gå ett spår med honom men de gick inte! =P

Tur spårkursen för nybörjare börjar snart så vi lär oss han o jag!

Här kommer lite bilder från sjön =)


             


Älskade odjur! =)


Nu pratade jag precis med chefen här o kvigan va uppe på benen idag!! =D

Härligt!!

Nu får de bli en tur ut med vovven igen innan de blir kvällsmacka =P


Roger över roger ut!

Av J.Nilsson - 14 april 2013 21:30

Jobbat denna helgen då ja. Har varit riktigt lugnt o skönt!! =)

Fast kvigisen som fläkt sej, o som numera bor i en kalvningsbox nere i gamla ladan.
Hon e uppe o går lite då o då o va på bättringsvägen trodde vi! Men igår började hon gnissla tänder! Vilket jag inte var nöjd med! Så veterinär var förbi o lämnade pencellin o smärtstillande! Men hon blev sämre o sämre tyckte jag o kunde helt plötsligt inte resa sej o fick nästan som krampanfall emellanåt. O ikväll hade jag veterinär ute igen för o plocka ut en efterbörd på en koss som kalvade i torsdags o som slutat äta o hade 40 graders feber! O då tittade han på kvigis oxå o beslutade att kolla om hon kanske hade en allmän infektion. O har dom en akut infektion så stelnar blodprovet på 10 min. Hennes stelnade på TVÅ minuter!! Så de blev byte av medicin på henne o så körde vi på en flaska kalk. O sen får se hur de går, han lätt inte alltför positiv. Men hon bara 2 veckor kvar te kalvning men frågan är hur kalven mår efter allt som hon gått igenom!


 


Men nu blir de sängen här strax.

Natti natt!

Av J.Nilsson - 6 april 2013 11:15

Ja jag säger då de, vilket vecka det varit på jobbet alltså... På ett dåligt sätt!

Varit kaos från början te slut.

I Tisdags släppte vi in 4 nya kvigor i lösdriften. En fick vi ta tillbaka med en gång för hon gick illa där. På Onsdags morgonen gick en omkull o blev liggandes o inte kunde resa sej, troligtvis fläkt sej. Hade veterinär ute o de va en lång stressig dag med diverse problem med allt man kan tänka sej. Robotkrångel, problem med tankdisken o spräckta vattenledningar. O dagen avslutades med att chefen o jag rök ihop! Torsdagen va väl hyfsat lugn iaf då jobbade jag själv med. O igår bestämde sej jag o min kollega för att få ut den fläkta kvigan från lösdriften då hon aldrig skulle kunna repa sej där inne ändå med alla ranghöga kor te o stå o stånga på henne för att hon e ny!


O vi lyckades lyfta ut henne utan att ta sönder henne!! =D

Så vi bäddade in henne i halm o plast för o hålla värmen =)


 


 

Sen grindar runt utifall hon skulle resa sej =)


Vid tio tiden på kvällen ringde chefen mej då han precis kommit hem från 2 dagars ledigt o när han som vanligt kollade till korna innan han går in så va de en koss som va dålig i lösdriften! Akut jätte dålig! Så jag åkte dit för o hjälpa till o vi ringde veterinär. Men tyvärr dog hon innan dom ens han dit =( Så tråkigt! Att de kan gå så fort! Men de va bara te o börja skruva ner väggen för att få ut henne.

O man får inse att man inte kan hjälpa alla. Man kan bara göra så gott man kan..

Men sinnesstämningen va rätt låg..


Och idag på morgonen fick chefen plocka bort en 3e kviga som va nära o trilla o fläka sej. Alltså bara en, (EN!!) kviga som klarade flytten. Har aldrig varit med om de förr! Brukar va 1 av 4 i vart tredje gäng vi släpper dit som inte brukar klara miljö ombytet. Men men =)


Nu bär de av hemåt ön iaf =) Ciao!

Ovido - Quiz & Flashcards